לוגו שלניר

התמודדות עסקית בזמן מלחמה

תוכן עניינים

מלחמת "חרבות ברזל" טרפה מחדש את הקלפים של בעלי העסקים ואילצה אותם להתאים את ההתנהלות העסקית למצב הכלכלי החדש. האטה חדה במשק הורגשה מיד עם פרוץ המלחמה.

 הפחד, גיוס המילואים הנרחב, עצירת כניסת פועלים פלסטיניים, ועוד, הם רק חלק מהשפעות המלחמה על המשק וזה מתווסף לסביבת ריבית גבוהה ואינפלציה גבוהה, מהם סבל המשק עוד לפני המלחמה. ברגע אחד נוצרה מציאות מאתגרת ומורכבת שמצריכה מכל עסק התאמות והסתגלות.

עסקים בזמן מלחמה

שגרת חירום אינה זרה לבעלי עסקים. גם במגפת הקורונה השוק השתנה והעסקים שינו את הגישה והדרך שבה הם מתנהלים. במקרים כמו של מלחמה – עסקים מתמודדים עם אתגרים נוספים, שלעיתים יכולים להוביל לקריסה, אך יחד עם זאת גם להזדמנויות.

הסיבה לכך היא שמצב מלחמתי משנה את האופן שבו העסק פעל, ולעיתים הברירה היחידה היא לשנות במידה מסוימת לאורך ולרוחב את פעולותיו העסקיות, קרי לייצר הזדמנויות חדשות לצד גישה שמרנית יותר מפני נזקים כלכליים פוטנציאליים.

התאמות ושינויים, בייחוד בתקופה מורכבת ומאתגרת בה יש בעלי עסקים שגויסו בצו 8 ללחימה, הם צעדים לא קלים, אך חשובים מאוד שיובילו בסופו של דבר לשימור העסק ושיפור מצבו הכלכלי.

חשוב לזכור כי שינויים עשויים לקחת זמן, ובזמן הזה אתם זקוקים לרווחה כלכלית. במאמר הבא, איגדנו במקום אחד את האפשרויות הכלכליות שיכולות לסייע לכם במצבים בהם אתם מנסים לשמור על העסק, כמו: אילו מענקים מגיעים לבעלי עסקים? מה הם הפיצויים והתגמולים שמגיעים לבעלי עסקים ששירתו במילואים? איך אפשר לקיים עסק בזמן המילואים ועוד.

מענק מלחמה לעסקים

חברי הכנסת אישרו את המתווה לפיצוי לעסקים שנפגעו כלכלית באופן ישיר או עקיף בעקבות המלחמה. על פי המתווה בעלי עסקים מכל הארץ שנפגעו כלכלית בשל מלחמת "חרבות ברזל" זכאיים למענקים מרשות המיסים. 

עסקים שבשנת 2022 הציגו מחזור פעילות בין 12 אלף שקל ל-300 אלף שקל – יהיו זכאים למענק קבוע וחודשי בהתאם למידת הפגיעה בעסק. כדי למשוך את המענק לעסק, צריך לעמוד בתנאים שהגדירה רשות המיסים ולעדכן שבוצעו הגשות דו"חות תקופתיים למע"מ וניהול פנקסים של חודשים ספטמבר-אוקטובר 23.

בנוסף, עסקים שהציגו ירידה במחזור העסקאות של מעל 25% בחודש או 12.5% בחודשיים אוקטובר ונובמבר 23, יצטרכו להציג את מחזורי העסקאות של שנת 2022, באותם החודשים כדי לבחון את הירידה. במידה ותמצא ירידה, עסקים אלו יהיו זכאים למענק.

עוסקים הפטורים ממע"מ זכאים גם למענקים בהתאם להכנסות ולגודל העסק מבחינה כלכלית. עוסקים פטורים שיציגו מחזור של 49,900 שקל, יהיו זכאים לסכום קבוע של 1,750 שקל. עוסקים שיציגו מחזור עד 90 אלף שקל, יהיו זכאים לסכום של 3,150 שקל ועוסקים פטורים שיציגו מחזור של עד 107 אלף שקל, יהיו זכאים למענק בגובה 4,200 שקל.

אם אתם עומדים בכל התנאים, יש אפשרות להגיש את בקשתכם באתר של רשות המיסים מתאריך 30.9.23 ועד לתאריך 19.2.24.

מענק המשכיות עסקית חרבות-ברזל

המתווה שאושר בכנסת, כולל מענק המשכיות עסקית חברות-ברזל לעסקים מכל הארץ ובפרט, עסקים שפעילותם העסקית נמצאת ביישובים הנפגעים בדרום או בצפון –  יהיו זכאים להחזר מלא על כל הנזקים.

מי העסקים שזכאים? עסקים שמציגים מחזור עסקי של 300 אלף שקל ועד 400 מיליון שקל בשנה. הם אלו שיהיו זכאים למענק המשכיות עסקית. המענק מורכב מהחזר הוצאות, פגיעה במחזור העסקי, וכן, מהחזר הוצאות של 75% מהוצאות השכר. ניתן לבדוק זכאות מול רשות המיסים.

עסק בזמן מילואים

מילואים

לנהל עסק בזמן שירות במילואים, זה לא דבר פשוט. רבים מבין בעלי העסקים מגויסים בצו 8 לשירות המילואים ומשאירים אחריהם עסק, שעד לפני חודשיים תפקד כרגיל.

 ומה לגבי בעלי עסקים שעובדיהם גויסו? איך הם אמורים להסתדר? אם העובדים שלכם גויסו למילואים בזמן המלחמה, תדעו שאסור לפטר אותם על פי החוק גם כאשר עברו 30 ימים מאז שהם סיימו את שירות המילואים.

לגבי השכר של העובדים שגויסו, בעלי העסקים יצטרכו להמשיך לשלם להם שכר כרגיל כאילו הם המשיכו את הפעילות הרגילה שלהם בעבודה (המעסיק אמור לקבל החזר שכר מביטוח לאומי). 

בעקבות המלחמה, המוסד לביטוח לאומי פתח את האפשרות מהתאריך 18.10.23 לבקש החזר על שכר ששולם לעובדים בזמן שירותם במילואים, וביטוח לאומי יבצע את ההחזר באופן מידי וללא צורך להמתין לסיום שירות המילואים של העובד (כמו לפי נוהל שגרה). מדובר בשינוי שמקל מאוד על בעלי העסקים מבחינה כלכלית.

פיצויים לעסק באופן מלא - מסלולים

בעלי עסקים הנמצאים באזורים בהם יש לחימה, יקבלו החזר מלא על פי המתווה ובהתאם למסלולים השונים: מסלול אדום, מסלול ירוק ומסלול חקלאות.

מסלול אדום: עסקים שנמצאים בטווח בין 0 קילומטרים ועד ל-20 קילומטרים – זכאים לפיצויים מלאים לעסק על נזקים שנגרמו לו בעקבות המלחמה. ישנה רשימה מסודרת של כל היישובים שהוגדרו על ידי המדינה כ"יישובי ספר" וכן עסקים שנאלצו להתפנות בעקבות החלטת הממשלה.

מסלול ירוק: מסלול השייך לכל בעלי העסקים שמיקום העסק שלהם נמצא בטווח של 0-40 קילומטרים מרצועת עזה/צפון. במסלול זה, בעלי העסקים יכולים להיות זכאים לפיצוי בהתאם לפערים שיוצגו במחזורים או בשכר עובדים.

מסלול חקלאות: בעלי עסקים שהעסק שלהם נמצא בטווח בין 0-40 קילומטרים מרצועת עזה או מאזור המתיחות בצפון יהיו זכאים לפיצויים לפי פרמטרים מסוימים.

 

 

תגמול מילואים

בעלי עסקים שגויסו למילואים בצו 8 או לשירות חד פעמי או שבועי זכאים לתגמול מילואים מביטוח לאומי. שיעורי התגמול בימי שגרה מותאמים בדרך כלל לפי יום מילואים, והסכום הוא די קבוע של 300.61 שקל ליום. בעלי עסקים שגויסו במלחמת "חרבות ברזל" קיבלו גם תוספת שכר של 9,018 שקלים לחודש.

בימי שגרה בעלי עסקים ואזרחים שגויסו למילואים, היו צריכים להגיש תביעה כדי לקבל את הכספים. בתקופת המלחמה הנוכחית, משרתי המילואים אינם צריכים להגיש תביעה. הכספים מועברים לחשבון באופן אוטומטי.

ניכיון שיקים

כדי לשמור על תזרים מזומנים חיובי בעסק בזמן המלחמה ולמנוע את הקריסה העסקית, 

בעלי עסקים בוחרים באפשרות של ניכיון שקים. המשמעות של ניכיון שקים היא הקדמת פירעון שקים דחויים של לקוחות. 

העמלות והריבית משתנות מחברת אשראי אחת לאחרת ומומלץ לערוך השוואת מחירים לפני התקשרות עם חברת האשראי שמבצעת את הניכיון.

 

 

חברת "שלניר" הנה מהוותיקות והגדולות בתחום האשראי החוץ בנקאי, המבצעת ניכיון שקים עבור אלפי עסקים בישראל. 

היא בעלת ניסיון וותק של 30 שנים, ומתחייבת לתת עבור הלקוחות את המחיר הטוב ביותר, בייחוד בתקופת המלחמה.בעלי עסקים הזקוקים לנכות שקים כדי לייצר תזרים מזומנים חיובי, יכולים לפנות עוד היום לייעוץ מקצועי בחברת "שלניר" ולקבל לווי צמוד ושירות מהיר.

הצהרת נגישות עסק

  • מעלית
  • שירותי נכים
  • מרכזיה טלפונית מונגשת
  • חניה נגישה
צרו קשר
Scan the code
דילוג לתוכן